All About My Hobbies~

All About My Hobbies~
Welcome To My Humble Cooking Blog. Nothing special about my blog, I'm Not a Professional...But I Really Enjoy Myself Doing It. "Mommy's Ryan Kitchen " is all about cooking & Baking. Just to share some tested & validated recipes from people who loves cooking. All Photos & Recipes is Belong to Blog Mommy Ryan's Kitchen. Strictly Copy Paste & Download all Items in This Blog Is NOT ALLOWED. Thank You!.

Thursday 11 April 2013

Tomyam Ayam Bersantan~


 Tomyam Ayam Bersantan~
 Bahan-bahan:
 Ayam potong kecil (setengah ekor)
 2 cm halia hiris nipis (saya Blend je)
 2 cm lengkuas hiris nipis (saya bend)
 2 batang serai ketuk ( saya Blend)
 3-4 biji bawang putih dicincang (saya Blend)
 1 biji bawang merah dimayang (saya Blend)
 2 biji ciliapi diketuk (saya Blend)
 2-3 sudu pes tom yam
 4-5 helai daun limau purut
 1 bij tomato belah 4
 200ml santan
 Garam & serbuk perasa secukupnya

Cara-cara:
Tumiskan bawang merah, bawang putih, halia, lengkuas, serai, cili api, daun limau purut sehingga wangi. Masukkan ayam dan air (dalam setengah periuk) Masukkan pes tom yam Masukkan garam. Kacau sehingga mendidih Bila ayam dah masak, masukkan santan. Kacau sehingga sebati. Masukkan tomato Dalam 2 minit tutup api


No comments:

Post a Comment