All About My Hobbies~

All About My Hobbies~
Welcome To My Humble Cooking Blog. Nothing special about my blog, I'm Not a Professional...But I Really Enjoy Myself Doing It. "Mommy's Ryan Kitchen " is all about cooking & Baking. Just to share some tested & validated recipes from people who loves cooking. All Photos & Recipes is Belong to Blog Mommy Ryan's Kitchen. Strictly Copy Paste & Download all Items in This Blog Is NOT ALLOWED. Thank You!.

Friday 2 November 2012

Kek Moist Ice Cream Honey~

Ingatkan boleh bertahan dari tak membaking untuk seminggu ni..hehehe..
Tapi oleh kerana sayangkan white coklat & Honey ku yang dh nak Expired dalam peti sejuk tu..maka membaking juga la hari ni...Dengan hanya menggunakan bahan2 yang ada dalam peti sejuk,maka terhasil lah kek ni...

Redah je buat dengan ape yang ade dalam peti sejuk tadi...hehehe^^ Jom tgk resepi...
~Kek Moist Ice Cream honey~
 Bahan2 (Loyang 8x8')
 5 Biji Telur
 250g Mentega ( Saya Guna butter brand Tatura)
 3 Scoop Ice Cream 3perasa (klu nk lebih berkrim boleh tambah)
 1/3 cup honey
 2 cup Tepung Hong Kong (guna Tepung Gandum pun boleh)
 1 cup Gula (boleh kurangkan klu xnk manis sgt)
 1 Sudu Teh Esen Vanila
 sedikit pewarna ..saya guna Pandn Paste & Yam paste
 250g White Chocolate Bar (Dicairkan guna double Boil ye)
 1 cup susu tepung


Cara membuatnya:
Pukul mentega & Gula hingga kembang....kemudian masukkan telur satu persatu..
masukkan pula Tepung Gandum & susu Tepung (yg telah diayak terlebih dahulu)..
pukul sebati, setelah itu masukkan pula esen vanila, honey & Ice Cream...
kacau hingga adunan benar2 sebati & gebu..last sekali masukkan white coklat yang telah dicairkan tadi...pukul rata ye..
Bahagikan adunan kepada 2 bahagian ..
1 bahagian saya letak yam paste..
1 bahagian lagi saya letak pandan paste...

Sediakan loyang yang telah di alas dengan baking paper & sedikit mentega ye..Tuangkan adunan mengikut kehendak masing2...(klu nk buat cara marble pun boleh je)..Saya kukus adunan Hijau dulu...kemudian setelah agak masak saya tuangkan lagi adunan Yam tadi...last sekali saya tuangkan adunan hijau......Kukus hingga masak....dh siap!..

No comments:

Post a Comment